Jag har haft trettiotal TinkerCad intro pass, både inom skolan och som fritidskurser av olika slag, och för olika åldersgrupper. Beroende på syftet kan man ta olika ingångar, men en väg jag kan rekommendera för nybörjare i åldersgruppen 9 – 12, (åk 4-6) kan vara att ge ett uppdrag som är ganska fritt och tilltalar fantasin.

Alla ritningstekniska finesser kan man ta senare, här är syftet i riktningen att väcka intresse och kreativ glädje.

Uppdraget “rita något som flyger” har fungerat bra i nybörjargrupper, och det är viktigt att man redan från början annonserar att man kommer att ta det från den utgångspunkten.

Särskilt i samband med fritids-och lov kurser kan man få en ganska blandad kunskapsnivå men de som redan är vana i TC kan lämpligen jobba vidare på egna projekt.

I uppdraget kommer det att dyka upp alla tänkbara flygare, fjärilar, fåglar, drakar, flygplan och en och annan raket. Även greve Dracula har figurerat i samband med höstlov och Halloween. Jag kommer att lägga upp några kortisar på Vimeo (flygaren1) (flygaren2) som inspiration för hur man skulle kunna göra.

Funktioner som att positionera med piltangenterna, Flip och Gruppera räcker oftast för att lösa det mesta. Visa även eleverna gruppera med multicolor när tillfälle yppar sig.

 

 

Vad man sedan gör med ritningarna ? Exportera för 3D utskrift är en väg, kolla upp  så mått och dimensioner är rimliga, och att saker hänger ihop. 

En annan väg är att lägga upp den på tex Augment och fixa AR bilder dom kan ta med sig. Eller bägge, det ena utesluter ju som bekant inte det andra. Dessutom är det så att alla inte har tillgång till 3D skrivare och då är AR en billig och snabb väg. Om du som  lärare vill veta mer om AR så ska du känna dig välkommen att maila så kan jag berätta mer.